i-dotcom.pl

Blog tematyczny dla kobiet o modzie, urodzie i zdrowiu

DietaZdrowie

Co jeść w przypadku anemii?

Co jeść w przypadku anemii?

Według badań anemia może mieć różne podłoża, przeważnie najczęstszym powodem będzie występowanie niedoboru żelaza. Należy pamiętać, że anemia, czyli niedokrwistość, to stan, w którym stężenie hemoglobiny znacząco spada oraz obniża się także liczba czerwonych krwinek, a także wskaźnik hematokrytowy. Warto podkreślić, że podstawowe badania krwi mogą określić, czy w organizmie doszło do pewnej niedokrwistości. Według badań nie jest to rzadkie zaburzenie, bowiem szacuje się, że dotyka aż 1,5 miliarda ludzi na całym świecie.

Anemia co jeść?

Głównymi przyczynami niedoboru żelaza, co w konsekwencji może prowadzić do anemii, są utrata krwi, upośledzone wchłanianie żelaza bądź niedobór w diecie. Z tego powodu dieta jest jednym z najważniejszych elementów w przypadku terapii niedokrwistości. Warto dowiedzieć się, jak powinna wyglądać dieta w anemii. Najważniejsze w przypadku anemii jest to, żeby dorosły człowiek spożywał 10-14 mg żelaza w czasie doby. Żeby pokryć takie zapotrzebowanie, warto będzie dodawać do diety produkty takie jak: mięso oraz przetwory mięsne, podroby, ryby, jaja, produkty zbożowe pełnoziarniste, warzywa oraz owoce. Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że żelazo w diecie występuje głównie w dwóch formach. Jest to żelazo hemowe, a także niehemowe. Trzeba też wspomnieć o tym, że hemowe możemy znaleźć w produktach odzwierzęcych i charakteryzują się one głównie bardzo wysoką przyswajalnością. Żelazo niehemowe znajduje się w produktach roślinnych, a jego wchłanialność jest o wiele niższa – często nawet 10 razy niższa.

Jakie witaminy i pierwiastki można spożywać w przypadku anemii?

Należy pamiętać, że żelazo jest pierwiastkiem, na którego wchłanianie dodatkowy wpływa również wiele innych składników diety, które zarówno mogą zwiększyć przyswajalność pierwiastka żelaza, jak i znacznie ją obniżyć. Warto podkreślić, że korzystnym elementem w diecie w kontekście przyswajania żelaza będzie witamina C. Ta witamina to świetny dodatek do diety w przypadku anemii. Jeśli mowa o produktach bogatych w tego typu witaminę to warto wspomnieć o natce pietruszki, papryce, cytrusach, dzikiej róży, chrzanie, kalarepie, kiwi czy kapuście. Oprócz tego znanymi związkami, które zmniejszają wchłanianie żelaza są fityniany, które występują w otrębach oraz nasionach roślin strączkowych. Trzeba też wspomnieć o produktach, które są przeciwwskazane w przypadku anemii. Oprócz tego, żeby nie łączyć ze sobą w jednym posiłku źródła żelaza oraz produktu, który zawiera któryś z czynników hamujących wchłanianie tego pierwiastka, nie ma innych istotnych zasad żywieniowych. Faktem jest to, że należy dla ogólnego zdrowia wyeliminować słodycze oraz alkohol. Ponadto warto pamiętać o spożywaniu dużej ilości wody. Dobrym wyborem będzie również postawienie na aktywność fizyczną. Bardzo przydatne w walce z anemią będzie wysoka podaż warzyw, a także owoców w diecie. To te produkty zawierają największą liczbę witamin oraz ważnych pierwiastków, dlatego warto spożywać ich jak najwięcej.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.